فهرست مقالات برحسب موضوع فناوری اطلاعات و ارتباطات


    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهانی‌شدن صنعت رسانه
      سهیلا گودرزی
      فناوری‌های جدید ارتباطی نه‌تنها بر گستره مخاطبان تأثیر گذاشته اند بلکه توانسته اند حتی بنیاد نظریه های کلاسیک ارتباطات را زیر سوال ببرند. به‌عنوان مثال مدل فرستنده، کانال و گیرنده در نظریه های سنتی ارتباطات، امروزه با ورود رسانه‌هایی نظیر شبکه‌های کاربرمحور یا شبکه‌های چکیده کامل
      فناوری‌های جدید ارتباطی نه‌تنها بر گستره مخاطبان تأثیر گذاشته اند بلکه توانسته اند حتی بنیاد نظریه های کلاسیک ارتباطات را زیر سوال ببرند. به‌عنوان مثال مدل فرستنده، کانال و گیرنده در نظریه های سنتی ارتباطات، امروزه با ورود رسانه‌هایی نظیر شبکه‌های کاربرمحور یا شبکه‌های اجتماعی به مدل اجتماعات تولید کننده محتوا تبدیل شده که در آن هر فرد در هر زمان به‌طور پیوسته فرستنده و گیرنده است و نقش های متعددی را در این کانال ارتباطی برعهده می‌گیرد. این تحولات فناورانه در ذات خود حاوی چالش ها و تهدید هایی هستند که برخی صاحب‌نظران از آن به‌عنوان جنگ نرم یاد کرده‌اند اما این فقط یک روی سکه است، تحولات مذکور درمورد همه کشورهای جهان مصداق دارد و اگر قرار باشد کسی آسیبی ببیند، قطعا آن جامعه ای خواهد بود که در برابر این فناوری ها گارد دفاعی بگیرد. ورود و پیشرفت فناوری‌های نوین در سازمان های رسانه‌ای، تغییرات زیادی را به وجود آورده که در نتیجه ساختار و نحوه مدیریت سازمانهای رسانه‌ای را تحت تأثیر قرار داده است. این مقاله تلاش می‌نماید تا چگونگی تأثیر فناوری‌های نوین در رسانه و تحولات آن را به‌صورت موردی، مورد مطالعه قرار دهد. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - مروری بر سیستم امتیازدهی آنلاین و فناوری دفتر کل توزیع‌شده مبتنی و قراردادهای هوشمند
      سیده الهام موسوی خو
      منظور از دفترکل توزیع ‌شده، پایگاه‌ داده‌ای است که در آن اطلاعات مختلف به شکل غیرمتمرکز ذخیره می‌شوند. یک «دفترکل توزیع ‌شده» (Distributed Ledger) که اسم دیگر آن «فناوری دفترکل توزیع‌ شده» یا DLT، به پایگاه داده‌ای در فضای مجازی گفته می‌شود که بین شبکه‌ای از چند کامپیوت چکیده کامل
      منظور از دفترکل توزیع ‌شده، پایگاه‌ داده‌ای است که در آن اطلاعات مختلف به شکل غیرمتمرکز ذخیره می‌شوند. یک «دفترکل توزیع ‌شده» (Distributed Ledger) که اسم دیگر آن «فناوری دفترکل توزیع‌ شده» یا DLT، به پایگاه داده‌ای در فضای مجازی گفته می‌شود که بین شبکه‌ای از چند کامپیوتر متصل به هم مشترک است. در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته تلاش شده است تا با ایجاد تحول در قراردادهای هوشمند، زمینه تسریع و تسهیل امتیازدهی آنلاین فراهم شود. کشورهایی نظیر امریکا و انگلستان، نه‌تنها با وضع قوانین جدید از نظام ثبت سنتی به ثبت الکترونیک تغییر وضعیت داده‌اند، بلکه با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید، نظام ثبتی نو با استفاده از قراردادهای هوشمند در بستر بلاک چین پایه‌ریزی کرده‌اند. در ایران هرچند با وضع قوانین جدیدی نظیر قانون حدنگاری تلاش شده که ثبت الکترونیک بیش‌ازپیش توسعه یابد، اما استفاده از روش‌های ثبت نو در بستر بلاک چین با بهره‌گیری از قراردادهای هوشمند، نیازمند زمینه‌ها و زیرساخت‌های فنی و قراردادهای هوشمند لازم است. قراردادهای هوشمند، قراردادهایی الکترونیکی هستند که شاخصه‌هایی منحصربه‌فرد مانند امنیت، نظارت، بازده مبادلاتی، بی‌نیازی از دخالت واسطه‌های مالی و تجاری نسبت به سایر قراردادهای الکترونیکی دارند. پیاده‌سازی فرایند انعقاد این قراردادها در فناوری دفتر کل توزیع‌شده مبتنی توجه به چالش‌های این حوزه، ازجمله نحوه احراز زمان و مکان انعقاد این قراردادها، چالش‌های مرتبط با عیوب اراده، نظام مسئولیت و نظام پذیرش خطر است. حل این چالش‌ها می‌تواند پذیرش این قراردادها در سیستم امتیازدهی آنلاین را هموارتر کند. در این مقاله تلاش شده است با استفاده از آخرین آثار علمی منتشرشده و بررسی مروری بر سیستم امتیازدهی آنلاین و فناوری دفتر کل توزیع‌شده مبتنی و قراردادهای هوشمند، ظرفیت‌ها، بسترها، چالش‌ها، نواقص، نارسائی‌ها و راهکارهای موجود بررسی شوند. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - یک سیستم امتیازدهی آنلاین با استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده مبتنی بر قراردادهای هوشمند
      سیده الهام موسوی خو
      سیستم امتیازدهی برخط در اکثر وب‌سایت‌ها، امتیاز محصولات و خدمات را به کاربران ارائه می‌کند. عدم اعتماد از درستی و دستکاری نشدن داده باعث شده رضایت کاربران آن‌گونه که باید تامین نشود. با توجه به اینکه سیستم امتیازدهی برخط موجود با سرویس‌‌دهنده مرکزی سروکار دارد، همه داده چکیده کامل
      سیستم امتیازدهی برخط در اکثر وب‌سایت‌ها، امتیاز محصولات و خدمات را به کاربران ارائه می‌کند. عدم اعتماد از درستی و دستکاری نشدن داده باعث شده رضایت کاربران آن‌گونه که باید تامین نشود. با توجه به اینکه سیستم امتیازدهی برخط موجود با سرویس‌‌دهنده مرکزی سروکار دارد، همه داده‌های امتیاز در یک سرویس‌دهنده مرکزی ذخیره می‌شوند؛ از این‌رو همه داده‌های امتیاز توسط مدیر سیستم، امکان حذف، تغییر و دست‌کاری دارد تا نتایج امتیازها به نفع ارائه‌کننده خدمات یا محصولات تغییر کند. در این پژوهش سیستم امتیازدهی برخط با استفاده از فناوری‌های دفترکل توزیع‌شده به عنوان سیستم پیشنهادی معرفی‌شده است تا همه نقاط ضعفی که در سیستم‌هاي فعلي هستند را حل کند. فناوری‌های دفترکل توزیع‌شده، نوعی فناوری است که به صورت نامتمرکز عمل می‌کند و هیچ تمرکزی از سمت هیچ نهادی روی این فناوری نیست. فناوری‌های دفترکل توزیع‌شده، انواع متفاوتی دارد. از بین فناوری‌‎های دفترکل توزیع‌شده، فناوری زنجیره بلوکی به دلیل پشتیبانی از قرارداد هوشمند برای سیستم امتیازدهی پیشنهادی انتخاب‌شده است. در سیستم پیشنهادی امتیازدهی برخط، معیار‌های عملکرد یک گره ناشناخته است و بنابراین نمی‌توان از آن‌ها به صورت مستقیم برای بهینه‌سازی نتایج تقسیم‌بندی استفاده کرد. برای حل مساله عملکرد ناشی از تفاوت گره در بلاکچین بدون شناخت ویژگی‌های مختلف گره، یک روش تقسیم‌بندی جدید با نام NoRS پیشنهاد می‌کنیم. این روش پیشنهادی از چهار فاز شماتیک NoRS، مکانیزم امتیاز‌دهی، استراتژی تقسیم‌بندی تایید تراکنش، ایجاد و انتشار بلاک جدید تشکیل شده است. بنابراین، با برسی گزارش‌های فرآیند تراکنش، گره‌ها را ارزیابی می‌کنیم و بر مبنای امتیاز متناظر با هر گره، آن‌ها را به کمیته‌های مختلف تخصیص می‌دهیم؛ با این فرآیند، نسبت گره‌های مختلف درون کمیته متعادل می‌شود تا راندمان تراکنش بلاکچین بهبود یابد. مزایای سیستم امتیازدهی پیشنهادی در مقایسه با سیستم‌‌های موجود این است که سیستم پیشنهادی به صورت نامتمرکز عمل می‌کند و اطلاعات قابل دستکاری نیست. همچنین حریم خصوصی امتیاز‌دهندگان حفظ می‌شود و شفافیت داده‌‌ها تضمین می‌شود. پرونده مقاله