فهرست مقالات برحسب موضوع علوم زمین (همه رشته های مرتبط با علوم زمین)
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - بررسی حوزههای آبریز در ساختار ابنیه فنی در حاشیه مسیر راههای روستایی نمونه موردی: شهرستان بویراحمد
امید فتحی علی آرامبررسی جامع حوضه های آبریز از نظر هیدروموفولوژی یک راه حل اساسی برای مدیریت اکوسیستم است که منجربه حفاظت بهتر منابع طبیعی خواهد شد تغییرات کاربری اراضی و نوسانات اقلیمی از جمله عواملی هستند که بر چرخه طبیعی آب در اکوسیستم اثر می گذراند. شیب دامنه هاو طبقه بندی آنها ، شی چکیده کاملبررسی جامع حوضه های آبریز از نظر هیدروموفولوژی یک راه حل اساسی برای مدیریت اکوسیستم است که منجربه حفاظت بهتر منابع طبیعی خواهد شد تغییرات کاربری اراضی و نوسانات اقلیمی از جمله عواملی هستند که بر چرخه طبیعی آب در اکوسیستم اثر می گذراند. شیب دامنه هاو طبقه بندی آنها ، شیب بستر، پوشش گیاهی، نوع و شکل زمین و نوع محصول کاشت شده در زمین، رژیم های جریانی و یا نحوه جریان رژیم قشری، رژیم عمقی، رژیم دائمی و فصلی، لیتوژی و ضخامت سازنده ها و نوع سازنده و روان آبهای موجود در یک حوضه به همراه شکل حوضه از جمله مواردی هستند که در ساختار ابنیه فنی در حاشیه مسیر راههای روستایی مورد مطالعه قرار می گیرند. در این پژوهش نقشه های مختلف زمین شناسی، توپوگرافی، ژئومورفولوژی، هیدرولوژی و ابزارآلات برداشت میدانی از قبیل دوربین عکاسی و فیلمبرداری، کامپیوتر و دانش GIS جهت تهیه نقشه های مورد نیاز از اطلاعات پایه ضروری می باشد. با توجه به داده های تحقیق می توان نتیجه گرفت که جاده هاي مواصلاتی نقش مهمي در توسعه مراکز جمعیتی واقع در دل کوهستان هاي شهرستان بویراحمد دارند. جاده های اصلی و فرعی روستايي مورد مطالعه ، از جمله اين راه هاست که اهالي این شهرستان نيز به ترميم و بهسازي آن علاقه مند هستند، ولي بايد در نظر داشت که بي توجهي به تأثيرات بعدي مي تواند ما را به همان پارادايمي که از طريق قطع جنگل ها يا فعاليت هاي نابجاي کشاورزي و دامداري دچار شديم ، گرفتار کند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - مفاهیم و شیوههای معلمان در کار میدانی زمینشناسی
حمیدرضا مسلمی دوستیادگیری زمینشناسی که در مدارس متوسطه تدریس میشود در طول زمان دستخوش تغییراتی شده است. بسیاری از محققین به دنبال راهبردهای جدید هستند یا سعی میکنند راهبردهای موجود را اصلاح کنند تا روشهای آموزش این موضوع را بهبود بخشند و به ظهور شهروندان فعال، منتقد و قاطع کمک کنند. چکیده کاملیادگیری زمینشناسی که در مدارس متوسطه تدریس میشود در طول زمان دستخوش تغییراتی شده است. بسیاری از محققین به دنبال راهبردهای جدید هستند یا سعی میکنند راهبردهای موجود را اصلاح کنند تا روشهای آموزش این موضوع را بهبود بخشند و به ظهور شهروندان فعال، منتقد و قاطع کمک کنند. کار میدانی یک استراتژی بهطور فزایندهای برای یادگیری یکپارچه در حوزه علوم زمین است. در این تحقیق به دنبال شناسایی نوع و فراوانی کار میدانی اجراشده توسط معلمان زمینشناسی بودیم. همچنین هدف ما درک اهمیت کار میدانی در آموزش علوم زمین بود. برای این منظور، نظرسنجی توسط 16 معلم زیستشناسی و زمینشناسی پایه یازدهم تهیه و به آنها پاسخ داده شد. نتایج نشان میدهد که اکثر معلمان تا سه بار در سال به کار میدانی متوسل میشوند. همچنین معلمان میدانند که مناسبترین نوع کار میدانی برای این سطح از تدریس، کار میدانی حل مسئله است. بااینحال، اکثر فعالیتهای انجامشده توسط معلمان نشان میدهد که آنها معمولاً از نوع کار میدانی مشاهده مستقیم استفاده میکنند. این نتایج نشان میدهد که معلمان نیاز به آموزش در سطح اجرای کار میدانی حل مسئلهدارند. پرونده مقاله