فهرست مقالات
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - معرفی و ارزیابی فنی و اقتصادی تهیه و نصب لولههای GRP
آمنه فاتحی سید یعقوب ذوالفقاریروند رو به رشد پروژههای عمرانی ازجمله خطوط آبرسانی و فاضلابی و همچنین تمایل کارفرمایان و سرمایهگذاران به استفاده از فنّاوریهای نوین نیازمند ارزیابی فنی و اقتصاد دقیق در پذیرش مصالح و فنّاوریهای جدید قبل از اجرا میباشد زیرا از این طریق میتوان از ریسکهای منفی که م چکیده کاملروند رو به رشد پروژههای عمرانی ازجمله خطوط آبرسانی و فاضلابی و همچنین تمایل کارفرمایان و سرمایهگذاران به استفاده از فنّاوریهای نوین نیازمند ارزیابی فنی و اقتصاد دقیق در پذیرش مصالح و فنّاوریهای جدید قبل از اجرا میباشد زیرا از این طریق میتوان از ریسکهای منفی که منجر به هزینه گزاف کارفرمایان میگردد کاسته شود.یکی از مصالح جدید که استفاده از آن در خطوط آبرسانی ،فاضلاب و انتقال آب با درجه اسیدیته بالا بهطور چشمگیری افزایش پیداکرده لوله G.R.P میباشد که با توجه به ویژگیهای مهم شاخص لوله ،مقام در برابر خوردگی ، عدم نیاز به پوششهای داخلی و خارجی و حفاظت از کاتدگ و سبکی وزن زمینه پذیرش این لوله را برای جایگزین مناسبی لولهها (فولادی ،بتنی ،آزیستی و اقطار بزرگتر از 400میلیمتر پلیاتیلن) فراهم نموده است .ارزیابی اقتصاد تهیه و نصب این لولهها بهصورت مواردی در انتقال نشان میدهد که هزینه حفر و جایگذاری لوله در روش حفاری میباشد ولی هزینه تهیه و خرید لوله مخصوص پایپ چک به خاطر تقویت GRP برای استفاده در روش پایپ جکینگ بیشتر از روش حفاری باز میباشد .درجایی که درجه اسیدیته (خوردگی)بالا باشد استفاده لولههای GRP راهکار بسیار خوبی میباشد که با توجه اینکه کشور لولههای GRP مخصوص تولید میگردد ازاینرو استفاده از روش حفاری بدون ترانشه میتواند ضمن صرفه اقتصادی در کاهش مشکلات اجتماعی و زیستمحیطی که حفاری رو باز شاهد آن هستیم نقش بسزایی داشته باشد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - مروری بر سر زندگی در پارک مهروزی شهر یاسوج
علی آرام زهرا ساداتسرزندگی محیط های شهری موضوعی است که در مطالعات، تحقیقات و پروژه های شهرسازی ایران از آن غفلت شده است . امروزه به دلایل گوناگون تأمین نشاط و سرزندگی شهری، به ویژه در فضاهای تفریحی و اجتماعی، به یکی از دغدغه های اصلی نظام های مدیریت و برنامه ریزی شهری در کشورها، به ویژه د چکیده کاملسرزندگی محیط های شهری موضوعی است که در مطالعات، تحقیقات و پروژه های شهرسازی ایران از آن غفلت شده است . امروزه به دلایل گوناگون تأمین نشاط و سرزندگی شهری، به ویژه در فضاهای تفریحی و اجتماعی، به یکی از دغدغه های اصلی نظام های مدیریت و برنامه ریزی شهری در کشورها، به ویژه در کشورهای توسعه یافته، تبدیل شده است. درحالی که علیرغم تأثیر مستقیم سرزندگی پارک های شهری در ایفای نقش های مهم این فضاها از طریق حضور مستمر شهروندان و ارتقای سطح محیط زیستی آن ها، کمتر پژوهشی به بررسی سرزندگی این فضاها پرداخته است. به همین منظور در این مقاله، پارک مهرورزی یاسوج از لحاظ سرزندگی مورد بررسی قرار گرفته است، این پژوهش با هدف ارتقای سرزندگی پارک از نوع پژوهش کاربردی بوده و روش تحقیق به صورت توصیفی- تحلیلی است. بر همین اساس این مقاله سعی دارد تا در قالب پژوهشی ابتدا معیارهای مؤثر بر سرزندگی پارک های شهری را شناسایی و سپس برای "پارک مهرورزی " یاسوج آنها را بررسی و اولویت بندی نماید تا در نهایت پیشنهادهایی برای ارتقای سطح سرزندگی این پارک ارائه دهد. نتایج به دست آمده بیانگر این است که وجود فضاهای متنوع و مکانهای فرهنگی برای برگزاری مراسمات بر ارتقا سرزندگی فضای شهری در این سایت مؤثر است. همچنین مؤلفه زیباشناسی از بالاترین سطح مطلوبیت و مؤلفه خدماتی از پایین ترین سطح برخوردار است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - شناسایی مشکلات توسعه گردشگری در مناطق روستایی شهرستان بویراحمد
رحیم جاودان خرداولین قدم جهت رسیدن به توسعه ی پایدار روستایی، شناسایی توانمندی های ، موانع و چالشهای آن است.یکی از پتانسیل های موجود درسطوح محلی در مناطق روستایی کشور، ظرفیت های توسعه فعالیت های گردشگری است که از اهمیت خاصی برخوردار است. امروزه یکی از راههای نجات روستاها از فقر، مهاجر چکیده کاملاولین قدم جهت رسیدن به توسعه ی پایدار روستایی، شناسایی توانمندی های ، موانع و چالشهای آن است.یکی از پتانسیل های موجود درسطوح محلی در مناطق روستایی کشور، ظرفیت های توسعه فعالیت های گردشگری است که از اهمیت خاصی برخوردار است. امروزه یکی از راههای نجات روستاها از فقر، مهاجرت، مشکلات اجتماعی و اقتصادی توسعه گردشگری در مناطق مستعد گردشگری روستایی می باشد. در حال حاضر، صنعت گردشگری یکی از منابع مهم تولید، درآمد، اشتغال و ایجاد زیر ساخت ها برای نیل به توسعه پایدار بشمار می آید. گردشگری روستایی گرایشی نوین در صنعت گردشگری است. مقاله حاضر با هدف شناسایی پتانسیل ها و محدودیت های توسعه گردشگری روستایی وراهبردها و راهکارهایی جهت توسعه گردشگری در مناطق روستایی مشکلات توسعه گردشگری در مناطق روستایی شهرستان بویراحمد ارائه شده است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی از نوع پیمایشی و مطالعات کتابخانه ای است. جامعه آماری را روستاهای دارای پتانسیل گردشگری این شهرستان تشکیل می دهند. نتایج و یافته ها تحقیق نشان می دهد که توان جذب گردشگر مناطق روستاییان شهرستان بسیار بالاست و نیازمند ارایه سیاست های مناسب از سوی سازمان های مجری در جهت رفع محدودیت ها و استفاده از پتانسیل ها و توانمندی های موجود می باشد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - کاربرد سنگهای زینتی در زیورآلات ایرانی (نمونه موردی سنگ فیروزه)
احمد عبادتی پورسنگهای قيمتي يكي از منابع درآمدزا و اشتغالزا در دنيا به شمار میروند كه پتانسيل ايجاد ارزشافزوده قابلتوجهی را در خود نگاه داشتهاند. بهطوریکه امروزه استخراج، فرآوري و صادرات سنگهای قيمتي بخش مهمي از اقتصاد كشورهايي چون آفريقاي جنوبي، برمه، تايلند، چين، هند، ایالا چکیده کاملسنگهای قيمتي يكي از منابع درآمدزا و اشتغالزا در دنيا به شمار میروند كه پتانسيل ايجاد ارزشافزوده قابلتوجهی را در خود نگاه داشتهاند. بهطوریکه امروزه استخراج، فرآوري و صادرات سنگهای قيمتي بخش مهمي از اقتصاد كشورهايي چون آفريقاي جنوبي، برمه، تايلند، چين، هند، ایالاتمتحده و بسياري از كشورها را تشكيل میدهد و تصور حذف اين صنعت براي تعدادي از اين كشورها حكم حذف صنعت نفت در كشور ما را دارد. در كشور ما برخلاف منابع قابلتوجهی از سنگهای قيمتي، تاكنون عمليات اكتشافي سيستماتيك و اقدامات چشمگيري براي استخراج و فرآوري صورت نگرفته است و تنها اندكي بهصورت خام مورد بهرهبرداری غيراقتصادي قرارگرفته است فیروزه از سنگهای نیمه قیمتی است که استفاده از آن در ایران دوره باستان و بعدازآن در دوره اسلامی رواج بسیاری داشته است. این سنگ برای ساخت انواع آثار در حوزه هنرهای صناعی بهکاربرده میشده است. بهترین نوع فیروزه را عمدتاً مربوط به ایران میدانند. رنگ زیبای سنگ فیروزه، موجب استفاده از آن برای ساخت زیورآلات شده است، از طرفی اعتقاداتی که از دوره باستان نسبت به رنگ فیروزهای و سنگ فیروزه وجود داشت و نیز تشدید این اعتقادات در دوره اسلامی باعث شد تا این سنگ بسیار موردتوجه قرار گیرد. با استناد به منابع مکتوب درگذشته و نیز زیورآلات برجایمانده میتوان به اهمیت و جایگاه این سنگ پی برد. در این مقاله سعی شده است. بامطالعه منابع مکتوب که شامل اشعار فارسی، کتابهایی در خصوص شناخت کانیها و همچنین سفرنامههای تاریخی و نیز نمونههای آثار برجایمانده از گذشته بتوان به جایگاه و اهمیت این سنگ از گذشتههای دور تاکنون پی برد. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش کتابخانهای و میدانی و روش تحقیق تاریخی- توصیفی است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - مدلسازي خطی تغییرات مساحت موثر دریاچه کوه گل سی سخت(کهگیلویه و بویراحمد)
سید امیرحسین پارسادر بسياري از روشهاي تحليل تصويرنگاري عملکردي تشديد مغناطيسي(fMRI) براي لحاظ کردن تأثير سيستم همودينادميک، پاسخ سيستم هموديناميک(HRF)، را با توابعي مانند تابع گاما يا تابع گوسي مدل مي کنند. اين توابع معمولاً يک يا دو پارامتر دارند که توسط تحليل گر و با توجه به دانش قبلي چکیده کاملدر بسياري از روشهاي تحليل تصويرنگاري عملکردي تشديد مغناطيسي(fMRI) براي لحاظ کردن تأثير سيستم همودينادميک، پاسخ سيستم هموديناميک(HRF)، را با توابعي مانند تابع گاما يا تابع گوسي مدل مي کنند. اين توابع معمولاً يک يا دو پارامتر دارند که توسط تحليل گر و با توجه به دانش قبلي وي انتخاب مي شوند. هـدف از ایــن مقالـه برســی تصــاویر مـاهواره اي در طــی چنـدین ســال از دریاچه کوه گل سی سخت و تغییــرات خــط ساحلی آن ،که بـه مـدل سـازي تغییـرات مسـاحت دریاچه کوه گل منجـر شـد پرداختـه مـی شـود در ایـن مدل خطی پـیش بینـی مـی گـردد اگـر بـه شـرایط بحرانـی دریاچه کوه گل رسـیدگی نشـود ایـن دریاچـه در سال 2030 به طـور کا مـل خشـک خواهـد شـد . بـا برسـی تصـاوي مـاهواره اي از دریاچه کوه گل مـی تـوان دریافـت کـه مهمتـرین عوامـل خشـک شـدن دریاچه کوه گل عوامـل طبیعی و عوامل انسانی مـی باشـد و شــرایط جــوي ماننــد کــاهش نــزولات و افــزایش تبخیــر نمــی توانــد عامــل اصــلی خشــک شــدن دریاچه کوه گل باشد بـه ایـن نکتـه بایـد توجـه داشـت کـه کـاهش حجـم آب دریاچه کوه گل سـبب کم شدن گونه جانوری و گیاهی اطراف دریاچه مــی شــود در نتیجــه ، کم شدن گونه جانوری باعث خشکی و نابودی زیست بوم کوه گل خواهد شد که به روند خشک شدن دریاچه تسریع خواهد شد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهانیشدن صنعت رسانه
سهیلا گودرزیفناوریهای جدید ارتباطی نهتنها بر گستره مخاطبان تأثیر گذاشته اند بلکه توانسته اند حتی بنیاد نظریه های کلاسیک ارتباطات را زیر سوال ببرند. بهعنوان مثال مدل فرستنده، کانال و گیرنده در نظریه های سنتی ارتباطات، امروزه با ورود رسانههایی نظیر شبکههای کاربرمحور یا شبکههای چکیده کاملفناوریهای جدید ارتباطی نهتنها بر گستره مخاطبان تأثیر گذاشته اند بلکه توانسته اند حتی بنیاد نظریه های کلاسیک ارتباطات را زیر سوال ببرند. بهعنوان مثال مدل فرستنده، کانال و گیرنده در نظریه های سنتی ارتباطات، امروزه با ورود رسانههایی نظیر شبکههای کاربرمحور یا شبکههای اجتماعی به مدل اجتماعات تولید کننده محتوا تبدیل شده که در آن هر فرد در هر زمان بهطور پیوسته فرستنده و گیرنده است و نقش های متعددی را در این کانال ارتباطی برعهده میگیرد. این تحولات فناورانه در ذات خود حاوی چالش ها و تهدید هایی هستند که برخی صاحبنظران از آن بهعنوان جنگ نرم یاد کردهاند اما این فقط یک روی سکه است، تحولات مذکور درمورد همه کشورهای جهان مصداق دارد و اگر قرار باشد کسی آسیبی ببیند، قطعا آن جامعه ای خواهد بود که در برابر این فناوری ها گارد دفاعی بگیرد. ورود و پیشرفت فناوریهای نوین در سازمان های رسانهای، تغییرات زیادی را به وجود آورده که در نتیجه ساختار و نحوه مدیریت سازمانهای رسانهای را تحت تأثیر قرار داده است. این مقاله تلاش مینماید تا چگونگی تأثیر فناوریهای نوین در رسانه و تحولات آن را بهصورت موردی، مورد مطالعه قرار دهد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
7 - بررسی تطبیقی طراحی المان های شهری با رویکرد هویت شهری در ایران و جهان
راضیه نیکدل علی آرامدر اين پژوهش سعي بر آن است تا ضمن پرداختن به جايگاه المان هاي خاص در شهر یاسوج، اثرات آنها در هويت بخشي به شهر مورد بررسي قرار گيرد. روش پژوهش، تحليلي – پيمايشي بوده و شيوه گردآوري اطلاعات، ميداني و با استفاده از ابزار پرسشنامه است. سپس به بررسی تطبیقی المانهای شاخص ایر چکیده کاملدر اين پژوهش سعي بر آن است تا ضمن پرداختن به جايگاه المان هاي خاص در شهر یاسوج، اثرات آنها در هويت بخشي به شهر مورد بررسي قرار گيرد. روش پژوهش، تحليلي – پيمايشي بوده و شيوه گردآوري اطلاعات، ميداني و با استفاده از ابزار پرسشنامه است. سپس به بررسی تطبیقی المانهای شاخص ایران و جهان با المانهای میادین اصلی شهر یاسوج پرداختیم. در انتها بامقایسه اصول کارشناسی طراحی المان های شهری که به صورت تئوری به انها دست یافتیم و نظرات عمومی مردم میزان تطبیق ها مشخص شد. با تلفیق این دو معیار به اصولی برای طراحی المان های شهری رسیدیم ک علاوه بر دارا بودن پارامتر های تئوری معماری و شهرسازی، با در نظر گرفتن روانشناسی شهری مردم منطقه موجب رضایت عمومی مردم نیز می شود. نمونه هاي مورد مطالعه شامل شش المان شهري در شهر یاسوج است كه مورد توجه شهروندان و گردشگران قرار دارد. نتايج بدست آمده از تحليلهاي توصيفي و استنباطي روي داده هاي جمع آوري شده نشان ميدهد ارزيابي كيفي شهروندان از هويت (كالبدي) المانها، متأثر از جنسيت و سطح تحصيلات آنها است. بر پايه نتايج، المانهای فلکه سنگی درمحله راهنمایی و خیابان جمهوری به ترتيب داراي بيشترين امتياز و كمترين امتياز كسب شده از طرف شهروندان (كاربران) هستند. همچنين نتايج نشان ميدهد مهمترين مؤلفه هاي اثرگذار بر هويت كالبدي المانهاي شهري بر اساس نظر شهروندان شامل «طراحي، فرم و معماري المان»،«تاريخي بودن» و «بومي بودن(زمينه گرايي)» است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
8 - رابطه رفتار شهروندی سازمانی و رفتار شهروندی مشتری و تأثیر آن بر عملکرد شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد
سید سجاد موسوی جهان آبادتحقیق حاضر جزء دسته تحقیقات اکتشافی ـ کاربردی است. جامعه آماري اين پژوهش را كاركنان و مشتریان شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد تشكيل میدهند که در حدود 1008نفر میباشد که متناظر با هر یک از کارکنان انتخابی یک مشتری در نظر گرفته و تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران280 چکیده کاملتحقیق حاضر جزء دسته تحقیقات اکتشافی ـ کاربردی است. جامعه آماري اين پژوهش را كاركنان و مشتریان شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد تشكيل میدهند که در حدود 1008نفر میباشد که متناظر با هر یک از کارکنان انتخابی یک مشتری در نظر گرفته و تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران280 نفر انتخاب شد. اطلاعات اولیه مربوط به متغیرهای ذکر شده بهصورت میدانی توسط سه نمونه پرسشنامه یکی با 16سؤال برای کارکنان شرکت گاز و دیگری با 17 سؤال برای مشتریان که بر اساس مقیاس درجه لیکرت تدوینشده و پرسشنامهEFQM برای ارزیابی عملکرد جمعآوری گردید. اطلاعات جمعآوریشده در این پژوهش با بهره گیری از نرمافزار spss موردبررسی و تجزیهوتحلیل قرارگرفته است. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که بین رفتار شهروندی سازمانی و رفتار شهروندی مشتری رابطه وجود داشته و این دو رفتار بر عملکرد شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد تأثیرگذار میباشند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
9 - بررسی عناصر معماری در آتشکده و مسجد در ایران باستان و دوران اسلامی
زهره نادریان سید یعقوب ذوالفقاریبا پایان گرفتن حکومت ساسانی، دوره اسلامی در ایران شروع شد، مسلمانان برای اعمال عبادی، نیاز به مسجد داشتند. از این رو آتشکدههایی را به مسجد تبدیل کردند و تعدادی را ویران کردند و جای آنها مساجد ساختند. در دورههای تاریخی متفاوت، عناصر مختلفی به آنها با سبکها متفاوتی اضا چکیده کاملبا پایان گرفتن حکومت ساسانی، دوره اسلامی در ایران شروع شد، مسلمانان برای اعمال عبادی، نیاز به مسجد داشتند. از این رو آتشکدههایی را به مسجد تبدیل کردند و تعدادی را ویران کردند و جای آنها مساجد ساختند. در دورههای تاریخی متفاوت، عناصر مختلفی به آنها با سبکها متفاوتی اضافه شد. در این پژوهش سوالاتی چون ویژگیهای عناصرِکالبدی و فضایی آتشکده و چگونگی تغییرات آنها و تبدیل شدن به مسجد، به صورت واضح بیان شده است و پژوهشگر علت تغییرات بنا ها را متوجه شد. این پژوهش: به روش تحلیلی توصیفی و با نگرش تاریخی به انجام رسیده است که از طریق جمع آوری اطلاعات، گرد آوری شده است و نتیجۀ بررسیها در رابطه با بناهای مساجد و آتشکدهها در دورههای اسلامی، به دین شرح است: مساجد از 4ساختار تشکیل شده اند، ساختار اول شبستان+صحنِ مسجد. ساختاردوم: چهارطاقی+شبستان+صحن. ساختارسوم فقط از یک شبستان و ساختارچهارم، فقط چهارطاقی است . پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
10 - بررسي رابطه وضعيت اجتماعي خانواده و متغيرهاي فردي با پيشرفت تحصيلي دانشآموزان شهر یاسوج
مریم سامان پورتحقيق انجامشده پيرامون ميزان تأثیر سطح سواد والدين و با پيشرفت تحصيلي دانشآموزان را نشان میدهد كه سطح سواد پدر با موفقيت و عدم موفقيت دانشآموزان اثر قطع دارد و سطح سواد مادر نيز در انجام موفقيت يا شكست بیتأثیر نيست. بین میزان مطالعه والدین و پیشرفت تحصیلی دانشآم چکیده کاملتحقيق انجامشده پيرامون ميزان تأثیر سطح سواد والدين و با پيشرفت تحصيلي دانشآموزان را نشان میدهد كه سطح سواد پدر با موفقيت و عدم موفقيت دانشآموزان اثر قطع دارد و سطح سواد مادر نيز در انجام موفقيت يا شكست بیتأثیر نيست. بین میزان مطالعه والدین و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان شهر یاسوج رابطه معنیدار وجود دارد. و همچنين در اين تحقيق اثر قطعي تأثیر سطح سواد والدين بر پيشرفت تحصيلي، افت تحصيلي، مشكلات رفتاري و مشكلات تحصيلي دانشآموزان مسجل است و ميزان سطح سواد والدين با پيشرفت تحصيل دانشآموزان ارتباط مستقيم و مثبت دارد. جامعهی آماري من در اين پژوهش شامل 50 نفر از دانشآموزان شهر یاسوج كه در سال تحصيلي 95-94مشغول به تحصيل بوده و تعداد آنها 2000 نفر میباشد و نمونهی آماري كه تعداد 50 نفر از دانشآموزان كه از جامعه به روش نمونهگیری تصادفي ساده انتخابشدهاند. و ابزار تحقيق شامل پرسشنامهای براي دانشآموزان است استفاده کردهام. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
11 - بررسی رابطه بين سبك رهبري مديران با ميزان رضايت شغلي دبيران مدارس راهنمایی شهر یاسوج
مریم سامان پوراین تحقیق به منظور گردآوری نظرات دبیران در مورد سبک رهبری مدیران مدارسشان با میزان رضایت شغلی دبیران در مدارس می باشد. فرض اساسی این تحقیق آن است که بین سبک رهبری مدیران با میزان رضایت شغلی دبیران راهنمایی شهر یاسوج رابطه معنی داری وجود دارد. روش تحقیق به صورت پیمایشی چکیده کاملاین تحقیق به منظور گردآوری نظرات دبیران در مورد سبک رهبری مدیران مدارسشان با میزان رضایت شغلی دبیران در مدارس می باشد. فرض اساسی این تحقیق آن است که بین سبک رهبری مدیران با میزان رضایت شغلی دبیران راهنمایی شهر یاسوج رابطه معنی داری وجود دارد. روش تحقیق به صورت پیمایشی است، جامعه آماری این پژوهش کلیه دبیران زن و مرد شاغل در مدارس راهنمایی شهر یاسوج در سال تحصیلی 95-94 به تعداد 54 نفر می باشند که بین 200 نفر دبیر شاغل در 8 مدارس راهنمای تعداد 54 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی تعیین گردید. جهت جمع آوری اطلاعات لازم در مورد مسأله تحقیق، از دو نوع پرسشنامه بسته پاسخ استفاده گردید. یکی پرسشنامه ای که سبک رهبری مدیران را مورد بررسی قرار می دهد و دیگری پرسشنامه رضایت شغلی می باشد که میزان رضایت شغلی دبیران را از کارشناسان مورد بررسی قرار می دهد. روش غالب در این پژوهش روشی همبستگی پیرسون می باشد. اطلاعات گردآوری شده با استفاده از بسته نرم افزاری رایانه ای (spss) و با آزمونهای تجزیه و تحلیل واریانس یک طرفه و بررسی معنی دار بودن تفاوت میانگین نمرات دو گروه مستقل "t.test" و همچنین آزمون تکمیلی دیگر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج ذیل حاصل گردید. 1- بين سبك رهبري آمرانه – استثماري مديران با ميزان رضايت شغلي دبيران رابطه معني داري وجود دارد. 2- بين سبك رهبري آمرانه- خيرخواهانه مديران با ميزان رضايت شغلي دبيران رابطه معني داري وجود دارد. 3- بين سبك رهبري مشورتي مديران با ميران رضايت شغلي دبيران درجامعه آماري مورد نظر رابطه معني داري وجوددارد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
12 - بررسی رابطه بین سبک های یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کلاس پنجم ابتدایی یاسوج
جان محمد نیکوییآموزش به عنوان خلق محیط های یادگیری که در آن فعالیت های مورد نیاز یادگیرندگان برای ساختن دانش وکسب توانایی تفکر به حداکثر می رسد، تعریف می شود. هدف از اين پژوهش تعیین رابطه بین سبک های یادگیری با پیشرفت تحصیلی و استرس دانش آموزان کلاس پنجم ابتدایی یاسوج بود. جامعه آمار چکیده کاملآموزش به عنوان خلق محیط های یادگیری که در آن فعالیت های مورد نیاز یادگیرندگان برای ساختن دانش وکسب توانایی تفکر به حداکثر می رسد، تعریف می شود. هدف از اين پژوهش تعیین رابطه بین سبک های یادگیری با پیشرفت تحصیلی و استرس دانش آموزان کلاس پنجم ابتدایی یاسوج بود. جامعه آماري پژوهش شامل 100 نفر از دانش آموزان دختر و پسر کلاس پنجم ابتدایی یاسوج در سال تحصيلي 1400 انتخاب شدند. روش تحقيق از نوع توصيفي پيمايشي و ابزار جمع آوري داده ها پرسشنامه سبک های یادگیری کلب و نمرات تحصیلی دانش آموزان بودند. با استفاده از روش هاي آماري ضريب همبستگي پيرسون و رگرسيون چند گانه داده ها مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج به دست آمده نشان داد که سبک يادگيري با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابطه معنادار دارد. بر اساس این یافته نتیجه می گیریم که سبك يادگيري و پیشرفت تحصيلي ارتباطی کاملا وابسته به هم دارند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
13 - بررسی سلامت روان و هوش اجتماعی در دانش آموزان دختر و پسر ابتدایی شهر کرمان
عباس اسکندری مقدمهدف از پژوهش حاضر بررسی سلامت روان و هوش اجتماعی در دانش آموزان دختر و پسر ابتدایی شهر کرمان در سال 1400 می باشد. تحقیق حاضر توصیفی و از نوع علی– مقایسه ای است. جامعه آماری در این پژوهش شامل دو گروه دانش آموزان دختر و پسر ابتدایی شهر کرمان می باشند که از بین آنها به شیو چکیده کاملهدف از پژوهش حاضر بررسی سلامت روان و هوش اجتماعی در دانش آموزان دختر و پسر ابتدایی شهر کرمان در سال 1400 می باشد. تحقیق حاضر توصیفی و از نوع علی– مقایسه ای است. جامعه آماری در این پژوهش شامل دو گروه دانش آموزان دختر و پسر ابتدایی شهر کرمان می باشند که از بین آنها به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده 80 نفر (40 نفر دختر،40 نفر پسر) انتخاب گردید. ابزار بکار گرفته شده در این تحقیق شامل پرسشنامه هوش اجتماعی ترومسو و پرسشنامه سلامت روان بود. از روشهای آماری (آزمون t مستقل، تحلیل رگرسیون چندگانه) برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید. نتایج حاصل تحقیق نشان داد که بین دانش آموزان دختر و پسر ابتدایی شهر کرمان در همه ابعاد هوش اجتماعی و نیز نمره کل تفاوت معنی داری وجود دارد (05/0P<). هوش اجتماعی فقط در بعد پردازش اطلاعات اجتماعی در دانش آموزان دختر و پسر ابتدایی شهر کرمان می تواند میزان سلامت روان را به طور معنی داری پیش بینی کند (05/0P<). پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
14 - شناسایی تأثیر مشاوره گروهی با رویکرد معنا درمانی بر کیفیت زندگی در معلمان زن و مرد مطلقه شهر یاسوج
سجاد رشیدنیا عطب الله بهشتاین پژوهش با هدف اصلی شناسایی تأثیر مشاوره گروهی مبتنی بر رویکرد معنا درمانی بر افزایش کیفیت زندگی معلمان زن و مرد مطلقه شهر یاسوج انجام پذیرفت. با توجه به کیفیت زندگی و سبک زندگی، بررسی اثربخشی این شیوة درمان بر کاهش افسردگی را نیز به عنوان هدف دوم در نظر گرفتیم. پژ چکیده کاملاین پژوهش با هدف اصلی شناسایی تأثیر مشاوره گروهی مبتنی بر رویکرد معنا درمانی بر افزایش کیفیت زندگی معلمان زن و مرد مطلقه شهر یاسوج انجام پذیرفت. با توجه به کیفیت زندگی و سبک زندگی، بررسی اثربخشی این شیوة درمان بر کاهش افسردگی را نیز به عنوان هدف دوم در نظر گرفتیم. پژوهش حاضر کاربردي و از نوع نیمه آزمایشی (طرح گروه کنترل نابرابر) می باشد. با استفاده از روش نمونه گیري مبتنی بر هدف یا در دسترس از میان مراجعه کنندگانی که به دادگاه هاي شهر یاسوج مراجعه کرده بودند، با توجه به ملاك هاي در نظر گرفته شده 60 نفر را انتخاب کرده و آنها را به دو گروه آزمایشی و گواه تقسیم کردیم (30نفر براي هر گروه) سپس آزمون هاي امید به زندگی میلر با ضریب پایایی80% و پرسشنامه سازگاري پس از طلاق فيشر (FDAS) با ضریب پایایی98% و پرسشنامه فرم كوتاه مقياس كيفيت زندگي سازمان بهداشت جهاني (WHOQOL – BREF) با ضریب پایایی آزمون بازآزمون برای زیرمقیاس های سلامت جسمی 77/0، سلامت روانی 77/0، روابط اجتماعی 75/0، سلامت محیط 84/0 به دست آمد. از هر دو گروه گرفته شد. نتایج تحلیل آماري آزمون Tدر پیش آزمون، تفاوت معناداري را کیفیت زندگی را نشان نداد. نتایج نشان داد اثر مشاوره معنا درمانی بر ابعاد کیفیت زندگی معنی دار می باشد و میزان نگرش به طلاق معنی دار نمی باشد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
15 - بررسی و شناسایی تعهد سازمانی بر رهبری اخلاقی در اداره کل آموزش و پرورش منطقه دنا
بهنام آزادهاین پژوهش با هدف بررسی و شناسایی تعهد سازمانی بر رهبری اخلاقی در اداره کل آموزش و پرورش منطقه دنا انجام گرفته است. روش پژوهش، توصیفی همبستگی می باشد و در تدوين چارچوب نظري تحقيق از روش کتابخانه اي استفاده گردید. جامعه ی آماری این پژوهش کارکنان اداره کل آموزش و پرورش من چکیده کاملاین پژوهش با هدف بررسی و شناسایی تعهد سازمانی بر رهبری اخلاقی در اداره کل آموزش و پرورش منطقه دنا انجام گرفته است. روش پژوهش، توصیفی همبستگی می باشد و در تدوين چارچوب نظري تحقيق از روش کتابخانه اي استفاده گردید. جامعه ی آماری این پژوهش کارکنان اداره کل آموزش و پرورش منطقه دنا است که تعداد آنها 430 نفر است. حجم نمونه تعداد 203 نفر تعیین گردید و از بین پرسشنامه های توزیعی 191 پرسشنامه قابل تحلیل شد. در این پژوهش از پرسشنامه ی استاندارد تعهد سازماني آلن و مایر و پرسشنامه محقق ساخته رهبری اخلاقی استفاده شد. پایایی سئوالات پرسشنامه رهبری اخلاقی 811/0 محاسبه شد و روایی آن نیز به صورت محتوایی تأیید گردید. نتایج تحلیل توصیفی داده ها بیان می کند که شاخص تعهد سازمانی و ابعاد آن، همچنین شاخص رهبری اخلاقی و ابعاد آن در بین کارکنان اداره کل آموزش و پرورش منطقه دنا در حد بالای متوسط هستند. نتایج تحلیل استنباطی و آزمون فرضیه های پژوهش بیان می دارد که بین تعهد سازماني (عاطفی و هنجاری) با رهبری اخلاقی (بعد فرد اخلاقی، بعد مدیر اخلاقی) رابطه مستقیم و معنی دار وجود دارد. هر چند هم روابط مذکور قوی نیست، اما نتایج مدل های رگرسیونی به خوبی میزان تغییرات تعهد سازمانی (عاطفی و هنجاری) را توسط متغیر رهبری اخلاقی (بعد فرد اخلاقی، بعد مدیر اخلاقی) پیش بینی می کند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
16 - بررسی رابطه مهارت های جرأت ورزی و باورهای انگیزشی بر آموزش خودتنظیمی هیجانی در دانش آموزان شهر یاسوج
عطاءالله نیک گفتار زهره رضائی مهر محمد محمدی عارفهدف از این تحقیق، بررسی رابطه مهارت های جرأت ورزی و باورهای انگیزشی بر آموزش خودتنظیمی هیجانی در دانش آموزان شهریاسوج بود. روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه -آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر یا چکیده کاملهدف از این تحقیق، بررسی رابطه مهارت های جرأت ورزی و باورهای انگیزشی بر آموزش خودتنظیمی هیجانی در دانش آموزان شهریاسوج بود. روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه -آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر یاسوج که در سال تحصیلی 1400 مشغول به تحصیل بودند می باشد، که 40 نفر از آنها با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب گردید و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه جرأت ورزی گمبریل و ریچی (1975) و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ)1990) استفاده شد. اعتبار پرسشنامه جرأت ورزی به وسیله ی آزمون آلفای کرونباخ و آزمون دو نیمه کردن و اعتبار پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) نیز به وسیله ی آزمون آلفای کرونباخ احراز گردید. پس از انتخاب تصادفی گروه های آزمایش و کنترل، آموزش خودتنظیمی هیجانی بر روی گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 45 دقیقه ای به صورت دو جلسه در هفته اجرا گردید. یک هفته پس از اتمام برنامه آموزشی از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. داده های بدست آمده با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس تک متغیره و تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از داده ها نشان داد آموزش خودتنظیمی هیجانی با کنترل اثر پیش آزمون بر بهبود و افزایش مهارت های جرأت ورزی دانش آموزان مؤثر بوده و همچنین موجب بهبود باورهای انگیزشی آنان شده است به این صورت که باعث افزایش خودکارآمدی و کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان شده است اما بر ارزش گذاری درونی آن ها تأثیری نداشته است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
17 - بررسی شیوع چاقی و اضافهوزن و ارتباط آن با سبک زندگی در دانش آموزان پسر دبیرستان های شهر یاسوج
علی همتی زهرا همتیامروزه به دلیل تغییر در شیوه زندگی و الگوی تغذیهای، شیوع چاقی و اضافهوزن در سرتاسر جهان افزایش چشمگیری پیداکرده است. چندین عامل مهم ازجمله شیوه سبک زندگی و بیتحرکی و پایین بودن آمادگی جسمانی دخالت دارد بر همین اساس در پژوهش حاضر به بررسی شیوع چاقی و اضافهوزن و ارتبا چکیده کاملامروزه به دلیل تغییر در شیوه زندگی و الگوی تغذیهای، شیوع چاقی و اضافهوزن در سرتاسر جهان افزایش چشمگیری پیداکرده است. چندین عامل مهم ازجمله شیوه سبک زندگی و بیتحرکی و پایین بودن آمادگی جسمانی دخالت دارد بر همین اساس در پژوهش حاضر به بررسی شیوع چاقی و اضافهوزن و ارتباط آن با سبک زندگی در نوجوانان پسر شهر یاسوج پرداختهشده است. در این پژوهش از دو روش پیمایش و اسنادی استفادهشده است. جامعه آماری موردمطالعه بیش از 4000 نفر از دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر یاسوج بوده که از بین آنها 351 نفربر اساس جدول مورگان بهعنوان حجم نمونه انتخاب گردیده و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی متناسب موردمطالعه قرارگرفتهاند. ( سنین،15،16،17،18، سال ) Mean ± SD: 15/6 ± 0/7 years)): میزان شیوع کلی اضافهوزن در بین آزمودنیها 5/20 درصد و میزان شیوع کلی چاقی آزمودنیها 8/6 درصد بوده است. شیوع چاقی شکمی در بین آزمودنیها 4/27 درصد بوده است. تحلیل یافتههای استنباطی نشان داده است که بین میزان تماشای تلویزیون و کار با رایانه الگوی غذایی و شاخص توده بدنی در سطح خطای کمتر از 05/0 و سطح اطمینان 95% رابطه مستقیم وجود داشته است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
18 - تأثیر روش یادگیری با روش آموزش انفرادی بر روی دانشآموزان نارساخوان پایه اول ابتدایی شهر یاسوج
عبدالحسین پیشگو صدیقه طالبی پور زهره طالبی پورهدف این تحقیق تأثیر روش یادگیری با روش آموزش انفرادی بر روی دانشآموزان نارساخوان پایه اول ابتدایی شهر یاسوج است و اینکه آیا مشکلات خواندن آنها در گروه و با کمک یکدیگر حل میشود یا خیر؟ بنابراین از دو روش یادگیری یک ساو I و روش جیک ساو II استفادهشده است تا تأثیر آن د چکیده کاملهدف این تحقیق تأثیر روش یادگیری با روش آموزش انفرادی بر روی دانشآموزان نارساخوان پایه اول ابتدایی شهر یاسوج است و اینکه آیا مشکلات خواندن آنها در گروه و با کمک یکدیگر حل میشود یا خیر؟ بنابراین از دو روش یادگیری یک ساو I و روش جیک ساو II استفادهشده است تا تأثیر آن در بهبود خواندن کودکان و یادگیری آنها بررسی شود. با توجه به موضوع روش نیمه آزمایشی طرح پیشآزمون- پسآزمون انتخابشده است. برای جمعآوری دادهها از مقیاس هوشی و کسلر استفاده شد و برای تعیین میزان اختلال خواندن دانشآموزان از آزمون تشخیص خواندن که معروف به آزمون شیرازی است استفاده شد همچنین از دادههای بهدستآمده حاصل از نتایج پیشآزمون، پسآزمون، آزمون تعقیبی و تأخیری، برای گردآوری اطلاعات استفادهشده است. ضریب روایی85/0 برآورد گردید و ضریب پایایی به روش باز آزمایی در طول یک ماه برای مقیاس کل 0/95 مقیاس کلاس 0/93 و مقیاس عملی 0/9 میباشد که میانه ضرایب پایایی 0/73 گزارششده است. در مرکز اختلالات یادگیری توسط یک مربی در طول هفته به 10 دانشآموز خدمات آموزشی ارائه شد و در دو نوبت ترجیحاً 20 نفر دانشآموز تحت آموزش قرار گرفتند. یافتههای پژوهش مبین آن است که یادگیری مشارکتی در مقایسه با روش آموزش انفرادی در کاهش مشکلات نارساخوانی پایه اول ابتدایی مؤثر است از فرضیهها استنباط میشود که یادگیری مشارکتی در مقایسه با روش آموزش انفرادی در عدم افزودن و یا حذف کلمات در متن مؤثر است، پس میتوان نتیجه گرفت دانشآموزانی که به روش انفرادی آموزشدیدهاند در کسب مهارت خواندن از عملکرد بهتری برخوردار شدهاند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
19 - بررسی روش های آموزش در دانش آموزان دوره ابتدایی
عبدالحسین پیشگو گلنار برگریزانه زهرا کشاورزفرایند آموزش و پرورش روش ها و فنون تدریس و همراه با تربیت جایگاه مهمی دارد. روش یعنی “راه انجام دادن کاری ” و روش تدریس یعنی “راه منظم، با قاعده ومنطقی برای ارایه کردن درس “و روش آموزش “مجموعه تدابیر واندیشه هایی منظمی که معلم برای رسیدن به هدف های تربیتی با توجه به شرا چکیده کاملفرایند آموزش و پرورش روش ها و فنون تدریس و همراه با تربیت جایگاه مهمی دارد. روش یعنی “راه انجام دادن کاری ” و روش تدریس یعنی “راه منظم، با قاعده ومنطقی برای ارایه کردن درس “و روش آموزش “مجموعه تدابیر واندیشه هایی منظمی که معلم برای رسیدن به هدف های تربیتی با توجه به شرایط وامکانات اتخاذ می کند ” تدریس تعامل بین معلم وشاگرد است که بر پایه طراحی منظم وهدفمند معلم، برای ایجاد تغییر در رفتارشاگرد انجام می گیرد .در پژوهش حاضر که با عنوان " بررسی روش های آموزش در دانش آموزان دوره ابتدایی"انجام گرفت، در این تحقیق شاید تنها روشی باشد که محتوا را با همکاری شاگردان و به صورتی غیر مستقیم آموزش میدهد. سپس روش های آموزش گروهی و اجتماعی( مبتنی بر همیاری) را مناسب ترین الگوهای آموزشی در سنین ابتدایی بخصوص برای بنیان نهادن مهارت های سطح بالای فکری مانند تفکر انتقادی تشخیص داده و بررسی و تفسیر گردیدند. در نتایج تحقیق علاوه بر معرفی روش های تدریس انتخابی به کم و کیف آنها پرداخته و ارتباط آنها را با مفاهیم و ویژگی های تفکر انتقادی نشان داده و تحلیل شدند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
20 - تأثیر روش تدریس کاوشگری علمی درس ریاضی و خودکارآمدی دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهرستان بویر احمد
ستار بهادری فردهدف این پژوهش تأثیر روش تدریس کاوشگری علمی درس ریاضی و خودکارآمدی دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهرستان بویر احمد بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهرستان بویر احمد در سال 1400 می باشد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزم چکیده کاملهدف این پژوهش تأثیر روش تدریس کاوشگری علمی درس ریاضی و خودکارآمدی دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهرستان بویر احمد بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهرستان بویر احمد در سال 1400 می باشد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود بدین منظور 20 دانشآموز دختر پایه پنجم ابتدایی شهرستان بویر احمد با بهرهگیری از روش نمونهگیری در دسترس به دو گروه معادل ازنظر معدل درسی تقسیم شدند و در دو گروه آزمایش (10) نفر (و کنترل (10) نفر قرار گرفتند ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه خودکارآمدی ریاضی به تز و هاکت (۱۹۸۳) بود آموزش روش تدریس کاوشگری علمی در درس ریاضی طی 6 جلسه 45 دقیقهای توسط پژوهشگر در گروه آزمایش اجرا گردید. دادهها با روش تحلیل کوواریانس تحلیل. شدند نتایج نشان میدهد که آموزش روش تدریس کاوشگری علمی در درس ریاضی خودکارآمدی، ریاضی خلاقیت و ابعاد آن ابتکار، سیالی بسط و انعطافپذیری را افزایش داده است. درنتیجه روش تدریس کاوشگری علمی بر خودکارآمدی ریاضی آموزان دختر پایه پنجم شهرستان بویر احمد تأثیر دارد و توان از آن این شیوه در مدارس استفاده کرد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
21 - بررسی روش تدریس کاوشگری علمی در درس ریاضی بر خلاقیت دانشآموزان پسر پایه هشتم شهر یاسوج
ابوذر سعادت مهرهدف این پژوهش اثربخشی روش تدریس کاوشگری علمی در درس ریاضی بر خلاقیت ریاضی دانشآموزان پسر پایه هشتم شهر یاسوج بود جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشآموزان پسر پایه هشتم شهر یاسوج در سال 1400 می. باشد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل چکیده کاملهدف این پژوهش اثربخشی روش تدریس کاوشگری علمی در درس ریاضی بر خلاقیت ریاضی دانشآموزان پسر پایه هشتم شهر یاسوج بود جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشآموزان پسر پایه هشتم شهر یاسوج در سال 1400 می. باشد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود بدین منظور ۳۰ دانشآموز پسر پایه هشتم شهر یاسوج با بهرهگیری از روش نمونهگیری در دسترس به دو گروه معادل ازنظر معدل درسی تقسیم شدند و در دو گروه آزمایش (۱۵) نفر (و کنترل (۱۵) نفر) قرار گرفتند ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه خلاقیت عابدی (۱۳۶۳) بود آموزش روش تدریس کاوشگری علمی در درس ریاضی طی ۸ جلسه ۶۰ دقیقهای توسط پژوهشگر در گروه آزمایش اجرا گردید. دادهها با روش تحلیل کوواریانس تحلیل. شدند نتایج نشان میدهد که آموزش روش تدریس کاوشگری علمی در درس ریاضی و خلاقیت و ابعاد آن ابتکار، سیالی بسط و انعطافپذیری را افزایش داده است. درنتیجه روش تدریس کاوشگری علمی بر خلاقیت دانشآموزان پسر پایه هشتم شهر یاسوج تأثیر دارد و توان از آن این شیوه در مدارس استفاده کرد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
22 - بررسی تحلیل روشهای آموزش تفکر انتقادی در دانشآموزان دوره ابتدایی
صادق پیشگو حمیدرضا روشن نسب یعقوب حسینی نژادچکیده در پژوهش حاضر که با عنوان " تحلیل روشهای آموزش تفکر انتقادی به دانشآموزان دوره ابتدایی "انجام گرفت، بر مبنای همین روش تحقیق پس از مطالعات مبانی نظری، به گردآوری تمامی مفاهیم مرتبط با آموزشوپرورش کودکان ابتدایی و سپس به گردآوری تمامی مطالب و منابع مربوط به تفکر چکیده کاملچکیده در پژوهش حاضر که با عنوان " تحلیل روشهای آموزش تفکر انتقادی به دانشآموزان دوره ابتدایی "انجام گرفت، بر مبنای همین روش تحقیق پس از مطالعات مبانی نظری، به گردآوری تمامی مفاهیم مرتبط با آموزشوپرورش کودکان ابتدایی و سپس به گردآوری تمامی مطالب و منابع مربوط به تفکر انتقادی پرداخته شد. در خلال این مطالعات تمامی روشهای موجود تدریس و کتب و مقالات مربوطه نیز مطالعه و بررسی گردید. پس از کنار هم قرارداد همه دادههای گردآوریشده از میان روشهای تدریس گوناگون به علت اهمیت سن دوره ابتدایی و البته تفاسیری که در این تحقیق آمده است درنهایت علاوه بر معرفی روشهای تدریس انتخابی به کم و کیف آنها پرداخته و ارتباط آنها را با مفاهیم و ویژگیهای تفکر انتقادی نشان داده و به تحلیل کشیدهایم. پرونده مقاله